Bespaartip koken in de koelbox


Bespaartip koken in de koelbox 
 
Ja het klopt, al denk je van niet.
Vandaag heerlijk gegeten zelfgemaakte oudhollandse snert [erwtensoep] uit de koelbox.
Een vreemde combinatie de koelbox gebruik je in de zomer en snert eet je in de winter.
Nou haal je koelbox maar snel van zolder, het werkt echt.
Want je bespaart er veel mee.
 
Een goede bespaartip en de meeste mensen hebben wel een of twee koelboxen in huis.
 
Een verhaal van lang geleden. 
Vroeger hadden wij thuis geen auto.
Als we naar de tandarts moesten gingen we met de eerste bus, om 7 uur mee naar Alkmaar.
De hele ochtend peentjes zweten wat afspraken maken deden ze niet aan. Wat was dat een nachtmerrie. Hoezo angst voor de tandarts.
 
Maar ons moeder had bij thuiskomst altijd een verassing voor ons. Rijstebrij, heerlijk.
Dat arme mensje ging ‘s morgens vroeg rijst koken en dat zette ze dan in bed.
Ja echt waar. We sliepen nog in zo’n schudt bed. Een grote ‘teek’ vol met dons.
Lekker warm lag je in een kuil. Elke dag moest die opgeschud, vandaar de naam.
 
De pan met rijst verpakt in kranten ging in bed. Dekens dicht, en zo gaarde de rijst verder door.
Als we na de middag thuiskwamen was de rijst gaar en nog warm. Echt lekker. Ook al had je een vulling in je tanden gekregen, kon je evengoed rijstebrij eten.
 
Die gedachten gingen een keer door mij heen dat ik ‘s morgens nog in bed lag.
Vroeger waren ze vindingrijk. Ze vonden altijd  wel een oplossing als ze ergens meezaten.

 Terug naar nu. Overal lees je bespaar tips.
Zelf had ik nog een pot met bruine bonen staan van vorig jaar.
Die moeten lang koken. 2- 2½  uur zeker. Met deze gasprijzen niet erg aantrekkelijk.
Weggooien is zonde. Ik moest weer denken aan de rijstebrij.
Dat ga ik ook eens proberen. Niet in mijn bed natuurlijk, ik moet er niet aan denken.
Nee in de koelbox. Alles blijft daar koud in, dus ook warm. 
De bonen een nacht laten weken.
Aan de kook gebracht, en net zo lang als de aardappelen, 20 minuten laten koken.
Onder in de koelbox een onderzetter gelegd, anders smelt de plastic box.
Een krant. De pan met bonen. Daar bovenop ook een krant.
De rest van de ruimte opgevuld met een handdoek.
Deksel dicht en wachten maar.
 
Ik moest die avond weg. Toen ik thuiskwam was ik helemaal nieuwsgierig, hoe zal het met de bruine bonen zijn. Gelijk kijken natuurlijk. De pan was nog kokend heet en de bonen boter gaar.
Ik moest er zelf wel een beetje om lachen.
 
Vandaag heb ik erwtensoep gegeten uit de koelbox, heerlijk.
Ik had gister zon vers pakket met alles erin. Erwten gewassen en opgezet met kokend water.
Aan de kook gebracht. Ondertussen de ui, wortel, prei en knolselderie gesneden.
Bij de spliterwten. Weer goed aan de kook brengen en in de koelbox.
15.30 ging het in de box. 18.00 uur ging ik eten. Alles was gaar, maar de erwten waren nog wel heel.
Dat was jammer, de snert was nog niet gebonden. Het was wel lekker.
Ik heb de erwtensoep nog een keer opgezet met 2 bouillonblokjes erin, aan de kook gebracht en weer in de box.
Vandaag weer erwtensoep gegeten, heeeerlijk.
 
Gelijk nog 3 potjes ingemaakt, dus Carla kan 5 keer smikkelen van een pakket.
 
Hoeveel je bespaart; dat is moeilijk te zeggen.
2 uur koken op het gas.
2 uur de afzuigkamp aan.
Plus de afzuigkap strekt heel veel warmte weg, dat heeft onze cv-monteur wel eens verteld. “Als je op het dak zit, is de afzuiger net een föhn”.
En wat ik ook wel prettig vond, je hoeft de soep niet aldoor in de gaten te houden. Je moet regelmatig roeren omdat het anders aanbrandt daar had ik nu geen last van
 
Dus al met al, ik vond het genoeg voordelen hebben om te delen.
Binnenkort ga ik ook stoofpeertjes proberen die heb ik nog liggen en ook sudderlapjes.
Die sudderlapjes zal ik tussendoor dan ook nog een keer opwarmen. Het kookt trouwens zo weer omdat de pan nog warm is.

 
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Deel het op Facebook zodat meer mensen deze tip weten. 


Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.
Probeer de [gratis] recepten uit, om te ervaren dat je lekker kunt eten zonder maagzuur of opgeblazen gevoel.
 
In mijn Facebookgoep deel ik regelmatig  tips en nieuwtjes, wees ook als eerste op de hoogte en kom in de groep. 


 Liefs Carla Bakker

Overgang door zonder klachten


Dag van de Menopauze/Overgang
 
18 oktober uitgeroepen tot de Internationale Dag van de Menopauze. Wereld Menopauze dag is opgericht door de International Menopause Society, een van origine Amerikaanse club die meer aandacht vraagt voor de mogelijke problemen die voorkomen bij vrouwen op latere leeftijd. 

De menopauze en overgang wordt nogal eens  door elkaar gebruikt. De menopauze is de laatste ongesteldheid. Dat weet je dus pas achteraf. Gemiddeld is dat bij vrouwen als ze 51 jaar zijn.
De overgang zijn de jaren rondom de laatste ongesteldheid
 


Aandacht gevraagd voor de Vage Klachten die voorkomen bij vrouwen op latere leeftijd. 
Gewrichtsklachten, Spierpijn, Slaapproblemen, Transpireren, Depressie of andere psychische klachten, Libido problemen, Stemmingswisselingen, Migraine en hoofdpijn, Veranderde eetlust (minder eten of juist onverzadigbaar). Gewichtstoename, Rusteloze benen (restless legs), Kramp in benen, Haaruitval, Verandering in stoelgang, Droge huid daardoor snelle veroudering, Concentratieproblemen, Artrose, Botontkalking, Acne, Hoge bloeddruk en meer. 
HET GROTE NIEUWS. Deze klachten komen niet door de overgang. 
Daar wil Carla Bakker aandacht voor vragen.
Deze ‘overgangsklachten’ ontstaan bij vrouwen op latere leeftijd. De meeste vrouwen hebben er last van. Dus is het ‘normaal’. Daardoor denkt men, het hoort bij de overgang. En krijgt de overgang de schuld.

 
Hormoontekort? Ook mannen gaan in de overgang!
 
Penopauze is bij mannen afname van testosteron bij het ouder worden, waardoor klachten ontstaan zoals bijvoorbeeld futloosheid, verminderd libido en erectieproblemen.
Als mannen ouder worden, neemt het testosterongehalte geleidelijk af. Dit is een normaal proces dat hoort bij het ouder worden.
 
Testosteron heeft invloed op de hersenen, botten, bloed, spieren, libido, erectiekracht en immuunsysteem en speelt dus een belangrijke rol bij het goed functioneren van ons lichaam. Omdat testosteron op veel organen invloed heeft, komen er vaak meerdere klachten tegelijk voor.
 
In grote lijnen komen de klachten dus een beetje overeen met die van de vrouwen.
Dit artikel gaat dus ook de mannen aan.
 
Van vrouwen weten we allemaal wel dat ze te maken krijgen met hormonale veranderingen.
Veel minder bekend is dat mannen dit ook meemaken.
 
Wat is dan wel de oorzaak van al deze ongemakken? 
Leefstijl; Door verschillende oorzaken in het leven raakt de darmwerking verstoord.
Door een verstoorde spijsvertering ontstaan afvalstoffen.
Dat is ook de reden dat de ene persoon alles kan eten en de ander groeit van ‘lucht’. 
Afvalstoffen beïnvloeden OOK de hormonen.
Bij hormonen denkt iedereen gelijk aan seks. Maar ze doen veel meer.
Hormonen beïnvloeden vele functies in ons lichaam. De basis dat het niet goed gaat is steeds de stofwisseling. Door veranderingen in je stofwisseling worden uiteenlopende functies beïnvloed. Hormonen zorgen voor een goed verloop van verschillende orgaanfuncties.
 
Hormonen die afhankelijk zijn van onze stofwisseling beheersen ons hele leven.
Ze zorgen ervoor dat je lekker in je vel zit of totaal niet.
Het gaat over en weer het heeft een wisselwerking op elkaar. 

Samengevat;
Als de darmflora is verstoord ontstaan afvalstoffen.
Deze afvalstoffen komen ook in de hersenen terecht via de bloedbaan.
De hersenen geven door die afvalstoffen verstoorde signalen af aan je darmen.
Je darmen werken daardoor niet zoals het zou moeten, zodat er nog meer afvalstoffen ontstaan.  
Die ook weer in de hersenen belanden, waardoor gezondheidsklachten ontstaan als eerder genoemd.
 
Goedwerkende darmen zijn van essentieel belang voor een goede gezondheid.
 

Wonderpil ben jezelf.
Voordat je aan de hormonen gaat beginnen, is het verstandig eerst je darmwerking te herstellen.
De wonderpil ben jij dus zelf.   
 

Een goede stofwisseling is daarom dus ook belangrijk voor mannen.
 
18 oktober Dag van de Menopauze/Overgang
Was een Masterclass over dit overwerp.
Heb je hem gemist, hier is de replay.

 



Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.
Probeer de [gratis] recepten uit, om te ervaren dat je lekker kunt eten zonder maagzuur of opgeblazen gevoel.
 
In mijn Facebookgoep deel ik regelmatig  tips en nieuwtjes, wees ook als eerste op de hoogte en kom in de groep. 


 Liefs Carla Bakker
 
 
 

Zitverslaving


FOTO JILMER POSTMA

Robert van de Graaf: 
,,Verslaving is een veelkoppig monster.’’

INTERVIEW Arts wil zitverslaving aanpakkenDe kans is groot dat u dit artikel zittend leest
Voor iedere klacht hebben dokters wel een pilletje
 
Verslavingsarts Robert van de Graaf kreeg landelijke bekendheid met zijn acties voor een rookvrije zorg en de Rookvrije Generatie-beweging. Nu heeft hij een nieuwe missie: ons ervan overtuigen dat een ongezonde leefstijl evengoed verslavend kan zijn. „Minder zitten en minder ongezond eten is net zo moeilijk als stoppen met drinken of roken.”

De kans is groot dat u dit artikel op dit moment zittend leest. En dat u de rest van de dag ook (grotendeels) op een stoel of bank doorbrengt. In dat geval bent u niet de enige. Nederlanders van vier jaar en ouder zitten per doordeweekse dag namelijk gemiddeld tien uur en een minuut, blijkt uit cijfers die TNO onlangs publiceerde.
Daarmee zijn we de treurige koploper van Europa; in geen enkel ander EU-land zitten mensen zo veel als hier. Met alle gevolgen van dien. Zo verhoogt dagelijks lang zitten de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2, en mogelijk ook op sommige vormen van kanker en depressie.

Juiste hulp
Toch stoppen we niet met dit (en ander) schadelijk gedrag. Hoog tijd dus om een ongezonde leefstijl – behalve veel zitten ook slecht eten – te erkennen als vorm van verslaving, aldus verslavingsarts Robert van de Graaf van Verslavingszorg Noord Nederland (VNN). „Alleen dan kunnen we mensen met leefstijlgebonden ziektes de juiste hulp en begeleiding bieden.”

Even terug. Mensen met een verslaving zijn afhankelijk van een bepaald stofje, zoals heroïne of alcohol. Wat heeft zitten of eten daarmee te maken?
Van de Graaf: „Alcoholisten en junks die in de goot eindigen: zo kijken we als samenleving naar verslaving. Als zorgsector trouwens ook. Vandaar dat alleen de hulp aan mensen met een klassiek drugs- of alcoholprobleem door de basisverzekering wordt vergoed. Mijns inziens onthouden we daarmee grote groepen verslaafde mensen broodnodige hulp. Een verslaving is namelijk aangeleerd en ingesleten consumentengedrag, dat je in de problemen brengt en waar je moeilijk mee kunt stoppen. Zo bezien kunnen bijvoorbeeld ongezond eten, overdadig stoelgebruik en uren per dag op je telefoon kijken dus ook een vorm van verslaving zijn.”

Maar je kunt veel zitten toch niet vergelijken met het gebruik van bijvoorbeeld heroïne?
„Voor allebei geldt dat het slecht kan zijn voor je gezondheid en dat het, als je er eenmaal aan gewend bent geraakt, moeilijk is om het te laten. Dus ja, ik schaar ze onder dezelfde noemer.”

Is afkicken van zitten dan ook net zo moeilijk?
„Probeer het zelf maar eens! Afgelopen jaren heb ik mezelf getraind om in plaats van tien maximaal vier uur per dag te zitten. Dat was echt niet makkelijk. We zijn tenslotte allemaal gewoontedieren, die het liefst de makkelijkste weg kiezen.
Als experiment ben ik ook patiënten die te veel zaten gaan behandelen met cognitieve gedragstherapie. Dat werkte hartstikke goed; hun totale zittijd daalde flink. Opvallend genoeg kregen deelnemers aanvankelijk last van ontwenningsverschijnselen, zoals vermoeidheid, irritatie en lichamelijke ongemakken. Net als bij andere vormen van verslaving, kortom.”
„Verder gingen ze hun stoel gaandeweg als potentieel schadelijk zien. Daardoor vonden ze het makkelijker om stoelgebruik blijvend te minderen. Ook dat is vergelijkbaar met wat er gebeurt als je stopt met bijvoorbeeld roken of alcohol drinken. Natuurlijk moet er meer onderzoek worden gedaan, maar voor mij is dit een belangrijke aanwijzing dat te veel zitten net zo goed een verslaving is. En dat je dat dus ook zo moet behandelen.”Alleen ziet de maatschappij dat niet zo.
„Dat is precies het probleem. We behandelen nu alleen klassieke verslavingen waar we als samenleving last van hebben. Drugs en drank, welteverstaan. Mensen met een andere vorm van verslaving laten we aan hun lot over. Neem iemand die zich dood rookt. Die patiënt veroorzaakt – ogenschijnlijk – geen overlast, dus vergoeden we geen verslavingszorg voor hem. Dat geldt ook voor mensen met een verslaving aan zitten of snacken.”

Geld
„Maar ondertussen kosten leefstijlgerelateerde ziektes ons allemaal wel handenvol geld. Om over het persoonlijke leed nog maar niet te spreken. Voor de goede orde: de helft van alle chronische aandoeningen, zoals type 2 diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en depressie, ontstaat door de ’grote vier’ van ongezond leven: roken, alcohol, schadelijk eten en weinig bewegen. Ze zijn daarmee de belangrijkste oorzaak voor vroegtijdige sterfte in ons land. In plaats van deze patiënten te helpen om hun destructieve gedrag te veranderen, houden we hun aandoeningen als zorgverleners mede in stand.”

Pardon?
„Als het om een ongezonde leefstijl gaat, zeggen we dat patiënten zelf verantwoordelijk zijn. Of we wijzen naar de industrie, die de schadelijke producten produceert en verkoopt. Of naar de overheid, die hiertegen te weinig maatregelen neemt. Natuurlijk hebben die elk hun aandeel in het probleem. Maar de zorg heeft dat wat mij betreft óók. Voor iedere klacht hebben dokters wel een pilletje, pufje of operatie. Lekker makkelijk. 

Dus waarom zou je als patiënt dan iets aan je leefstijl doen?”
„Ik zie het geregeld in mijn eigen spreekkamer. Verstokte rokers komen bij mij om af te kicken – met heel veel moeite hebben we met zorgverzekeraars geregeld dat VNN als enige instelling in Nederland zwaarverslaafde rokers mag behandelen. Maar als de longarts ze vervolgens een puffer geeft waardoor ze minder benauwd zijn, blijven ze ineens weg. 

Anders gezegd: zolang we als zorgverleners de gevolgen van ongezond gedrag massaal blijven repareren, zijn veel patiënten onvoldoende gemotiveerd om hun gedrag te veranderen.”

Je kunt mensen toch geen behandeling gaan onthouden?
„Het gaat er niet om om iemand zorg te weigeren, maar om hem een alternatieve behandeling te bieden die niet alleen de klacht maar óók de oorzaak aanpakt. Bijvoorbeeld in de vorm van cognitieve gedragstherapie. Daarop kunnen en moeten wij als zorgverleners veel actiever sturen. Anders blijft het dweilen met de kraan open. Het zou alvast enorm helpen als we verslaving niet langer als chronische ziekte betitelen. Ik snap dat dat uit praktische overweging soms nodig is, bijvoorbeeld om een behandeling vergoed te krijgen. Maar afgezien daarvan creëert het alleen maar een stigma. Dat je als patiënt machteloos bent. Dat je pillen nodig hebt. Dat je voor de rest van je leven gedoemd bent verslaafd te blijven. Onzin. De praktijk is dat verreweg de meeste verslaafden heel normale mensen zijn, zoals jij en ik, die verstrikt zijn geraakt in hun ongezonde gewoontes.”

Anders
,,Het merendeel wil echt wel anders, maar weet alleen niet hoe. Het gaat er dus om dat we hen de juiste instrumenten geven om routines te veranderen, zodat ze zelf weer de regie krijgen over hun leven. Want de magische pil, dat ben je zelf.”

Feit is dat het vaak verschrikkelijk moeilijk is om van een verslaving af te komen.
„Dat kan zeker zo zijn, weet ik uit ervaring. Een paar jaar geleden woog ik 121 kilo. Daarmee was ik officieel obees. En zat ik tien uur per dag. Tegen mijn zin in was ik zelf verslaafd geraakt aan mijn schadelijke gewoontes.”
„ Het heeft me veel tijd en moeite gekost mezelf ander, gezonder gedrag aan te leren. Dat ging en gaat met vallen en opstaan; tijdens de coronalockdowns kwam de klad er weer in. Maar door mijn eigen ervaringen weet ik dat het wél kan.”

Wat was de belangrijkste les die u zelf hebt geleerd?
„Het begint met te erkennen dat je een verslaving hebt. En dat daaraan niets slechts of naars is. ’Door het zoveel te doen, ben je gewoon heel goed geworden in ongezond leven’, zeg ik vaak tegen mijn patiënten. Net als elke andere, diep ingesleten gewoonte kun je die niet uit je brein wissen. Vergelijk het maar met fietsen: als je dat eenmaal kunt, leer je het nooit meer af. Maar je kunt jezelf wél trainen om andere gedragskeuzes te maken. En jezelf zo nieuwe, gezondere routines aan te leren.”

Hoe pak je dat aan?
„Dat verschilt per persoon. Sommige mensen lukt het op eigen kracht. Anderen hebben er een beetje – of veel – hulp bij nodig. Mits je de voor jou passende methode vindt, kan iedereen zijn ongezonde gedrag veranderen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Maar daarvoor moeten we dus wel op zoek naar maatwerkoplossingen.”

Sinds een paar jaar is er de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI), een coachingprogramma voor mensen met (ernstig) overgewicht, dat uit de basisverzekering wordt vergoed. Is dat niet voldoende?
„Het is een begin. Het nadeel van zo’n GLI is echter dat die zich vooral richt op het veranderen van het beweeg- en eetpatroon, en niet op andere omstandigheden die een verslaving mogelijk in stand helpen houden. Stel: een zware roker hangt de hele dag op de bank, heeft ernstig overgewicht en lijdt aan diabetes type 2. Daarnaast is hij net gescheiden en zit hij in de schulden. In zijn eentje kan een GLI-coach meestal niet al die opgaves helpen aanpakken. Doorverwijzen is ook geen optie, want er bestaat simpelweg nog geen gespecialiseerde hulp voor een rook-, eet- en zitverslaving met bijkomende problemen. Dan is de kans van slagen van zo’n interventie dus minimaal.”

Hoe moet het wel?
„Idealiter zouden we de zorg op een heel andere manier moeten organiseren, met de focus op gedragsverandering. En dan een systeem van trapsgewijze, multidisciplinaire leefstijlzorg. Daar bedoel ik mee: minder steun voor mensen die het zelf kunnen, meer voor wie het nodig heeft. Verder is verslaving een veelkoppig monster. Daarom is het belangrijk dat vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, en om hulpverleners nauw te laten samenwerken. De situatie van de patiënt moet centraal staan, niet het belang van de professional.”

Omstandigheden
„In de verslavingszorg werken we bij de behandeling van een alcohol- of drugsverslaving overigens al jaren zo. We kijken naar de psychische, sociale en lichamelijke situatie van een cliënt. Zijn er omstandigheden die het verslavingsgedrag in stand houden? Dan pakken we die eveneens aan. Dat zouden we bij junkfood- en stoelverslaving ook moeten doen. Maar zoals gezegd kunnen mensen die daaraan lijden nu niet bij een verslavingsarts terecht. Het liefst zou ik daarom zo’n totaalaanpak in de hele zorg invoeren.”

Het kan jaren duren om zorgprocessen te veranderen. Wat kunnen we intussen zelf doen?
„Het goede voorbeeld geven. Vooral waar het kinderen aangaat. Ongezond gedrag is net zo besmettelijk als corona. Zien roken doet roken. Zien drinken doet drinken. Zien zitten doet zitten. Vertoon dat soort ongezond gedrag dus zo min mogelijk in het bijzijn van kinderen. Zo kunnen we het tij hopelijk keren en de volgende generatie gezonder maken dan we zelf zijn.
Marte van Santen

Bron; NHDagblad


Reactie van Carla Bakker op interview  met Robert van de Graaf.
 
Vandaag toevallig ook aan den lijve ondervonden.
In een vervolgafspraak met een client van mij, die voor controle naar de specialist was geweest.
Haar leverwaarden was 20 punten gezakt van 71 naar 51.
 
Woh zeg ik, in ruim een maand, fantastisch.
Wat zei de dokter.
 
“Oh, die doet er niks mee”.
 
Die doet er niks mee, waarom is die waarde dan geprikt?
 
“De vorige keer was de leverwaarde geprikt om te kijken of ik prednison mocht gebruiken. Daar was ikzelf nog niet klaar voor, dus ik kreeg even uitstel en zou eerst zelf proberen een oplossing te zoeken. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. Ik heb er zelf op aangedrongen dat de leverwaarden ook mee werden genomen in het bloedonderzoek”.
 
Oké, dat is toch niet te begrijpen.
De lever is juist de bron van jouw problemen, de lever staat bovenaan de keten van gezondheid en daar doet hij niks mee.
 
Samen gevat, ik ben heel blij dat Robert van de Graaf nu opstaat om daar verandering in te brengen.
Rookvrij kon we toen ook niet voorstellen, dat is Robert ook gelukt.
Nu maar hopen dat dit project hem ook gaat lukken.
 
Toch stoppen we niet met dit (en ander) schadelijk gedrag.
Hoog tijd dus om een ongezonde leefstijl – behalve veel zitten ook slecht eten – te erkennen als vorm van verslaving, aldus verslavingsarts Robert van de Graaf van Verslavingszorg Noord Nederland (VNN). „Alleen dan kunnen we mensen met leefstijl gebonden ziektes de juiste hulp en begeleiding bieden.”
 
Wat ik doe met mijn programma is juist een overbelaste lever in de watten leggen, zodat deze hersteld, daardoor klachten verdwijnen. Dat zou een normale gang van zaken moeten worden.
 
Carla Bakker


Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.
Probeer de [gratis] recepten uit, om te ervaren dat je lekker kunt eten zonder maagzuur of opgeblazen gevoel.
Als je meer wilt weten over het programma hier meer  informatie over het programma

In mijn Facebookgoep deel ik regelmatig  tips en acties, kom er ook bij.


 Liefs Carla Bakker






Praktijkervaringen met ‘Creëer de Beste Versie van Jezelf’
















































Volkoren brood

Yes, eindelijk eerlijke en duidelijke voorlichting.
Vandaag in de krant
 
 
Welk brood is nu het beste?
Volkoren brood is veruit de beste keus.
Er worden vaak verschillende (soms tegenstrijdige) dingen gezegd over voedingsproducten. Zo ook over brood. We zetten de voors en tegens op een rijtje.
Allereerst is het belangrijk onderscheid te maken tussen bruin en wit brood. Rob Haanstra, voedingsdeskundige en oprichter van NutriLaunch: „Het verschil zit hem in het gebruik van de graankorrel. Het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevindt zich namelijk in de zemel, het buitenste laagje van de korrel.” Omdat bij een volkorenbrood 100 procent van de graankorrel wordt gebruikt, bij een bruinbrood de helft en bij een wit brood alleen het middelste gedeelte van de graankorrel (ook wel bloem dus), is een volkorenbrood dus de beste optie.


Het is een fabel dat je van koolhydraten dik wordt. 
Je hebt ze nodig, alleen geldt zoals met alles: met mate. 
Het gaat er vooral om dat je ze uit de juiste bronnen haalt. 
Buiten dat bij wit- en bruinbrood veel vitamines en mineralen verloren gaan door minder van de zemel te gebruiken, zijn ook de koolhydraten in deze varianten bewerkt. „Hierdoor bevat het brood minder voedingswaarden en vezels, terwijl dit laatste juist zorgt voor een verzadigd gevoel. 
Verder zorgt brood dat gemaakt is van sterk bewerkte granen ervoor dat de bloedsuikerspiegel sneller stijgt na het eten”, aldus Haanstra.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om 40 tot 70 procent van de dagelijkse calorie-inname uit koolhydraten te halen. Daarvoor zijn een paar volkoren bammetjes dus hartstikke geschikt.
Er is lange tijd onduidelijkheid geweest over hoe verschillende soorten brood genoemd mochten worden. Haanstra: „Vaak ga je op de kleur van het brood af, maar sinds 1 juli 2020 is er een verandering gemaakt in de wetgeving; nu is het verplicht de namen volkoren, witbrood en bruinbrood te gebruiken op de verpakkingen.”
Het brood wordt vaak donkerder gemaakt met bijvoorbeeld moutextract, omdat mensen vaak denken dat hoe donkerder het brood is, hoe meer vezels het bevat. De kleur zegt dus vrij weinig over hoe ’gezond’ het brood is.

Als je volkorenbrood kiest, voeg je iets van waarde toe aan je voedingspatroon. 
Haanstra: „Meer vezels zorgen voor een verzadigd gevoel en hebben een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel.”

Bron;NHD
 

 
Read Older Updates