Updates from Carla Bakker

Ervaring verhaal van Jan

Ervaring verhaal van Jan Bakker [2014]
 
Mijn man Jan. 
Voor mopperen had hij een 11. 
Hij zat helemaal niet lekker in zijn vel. 
Dat was al een paar jaar zo. 
 
Toen ik zelf in de problemen kwam met mijn gezondheid en met deze methode in aanraking kwam, lees mijn verhaal.
Vertelde ik over deze methode, dat het voor hem ook wel een goed idee zou zijn. 
Daar wilde hij niks maar dan ook niks van weten. 
Oké, het was maar een idee, je moet het zelf weten.
 
 
Tot ik in 2013 een opleiding ging volgen over dit programma en leerde dat het ook werkt bij neurologische aandoeningen. 
 
Ik kreeg Jan zo ver dat hij het een maand wilde proberen. 
Na een maand zouden we evalueren, als het niet werkte voor hem, zou hij ermee stoppen. 
Afgesproken! Dan zal je mij er niet meer over horen. 
 
Na een paar dagen merkte ik al verschil 
Hij zat te neuriën achter de computer, maar Carla zei niks.
 
Na een week zei Jan; 

“Ik moet je wat bekennen, ik lijk me wel fitter te voelen”.
 
Dat was natuurlijk een grote stap voor hem om dat toe te geven. 
We hebben nooit meer geëvalueerd, hij is nu zelfs zo enthousiast dan hij iedereen erover vertelt. 
Het is mijn beste ambassadeur. 
Als hij maar iemand tegenkomt met buikklachten zegt hij; “Moet je even met Carla gaan praten”.
 
Hij is zo veranderd, een compleet andere man. 
Veel fitter en gezelliger, hij was weer overal voor te porren.
Veel klachten zijn verdwenen. 
Jan zit stukken beter in zijn vel. Is niet meer zo opvliegerig, mopperig op alles en iedereen of onredelijk. 
Hij is weer actiever en zit niet meer de hele dag op de bank te slapen. 
Een wereld van verschil.
 
Het hele lijstje klachten waar hij last van had.
*De chronische slijmbeursontsteking in zijn arm is over. 
 Omdat hij door een ongeval zijn linker arm was verloren werd zijn rechterarm 'dubbel' gebruikt.
*Carpale-tunnel syndroom in zijn pols. 
 Eigenlijk moest hij geopereerd worden maar de chirurg wilde het zo lang mogelijk uitstellen omdat hij maar een arm had. De tintelingen in zijn pols zijn nu weg. 
* Droge ogen waar hij medicijnen voor had. 
* Allergieën had Jan ook medicijnen voor.
* Altijd hoofdpijn, hij slikte pijnstillers tegen de hoofdpijn.  
*Reumatische pijnen in hand, nek, knieën en heupen.
*Zonder er wat voor te doen 20 kg. afgevallen. 
*Het oorsuizen [tinnitus] is helaas niet weg, wel een stuk naar de achtergrond het overheerst niet meer. 
*Het overmatig zweten, gloeiende handen & voeten, zweetkakkies, schimmelnagels en voetschimmel ook verdwenen.
*Jan had familiair cholesterol, de waarden zijn nu oké geen statines meer.
*Hoge bloeddruk medicijnen ook niet meer.
 
 
Nu gebruikt hij al deze medicijnen al lang niet meer. 
Helemaal geen medicijn meer.
 
Gelukkig is hij veel actiever, Jan wandelt, fietst veel en is weer de hele dag lekker bezig.
En zoals hij dat zelf zegt: “een heerlijk zacht huidje”.
 
Kort samengevat, wonderbaarlijk hoe hij is veranderd. 
Zit weer lekker in zijn vel. 

En ik, mijn leven is ook daardoor veranderd. 
Geen mopperende vent meer op de bank maar een vrolijke en gezellige man die overal weer voor te porren is. Een wereld van verschil.
 
Toen werd het december. [Ik was nog met mijn opleiding bezig]. 
Op een feestje genoot Jan van alles en dacht er totaal niet om.
Dat kan natuurlijk wel een keer maar wij hadden toen die tijd 14 verjaarsfeestjes in december. 
Dan nog sinterklaas, kerst, oud en nieuw.  
Met de dag merkte ik dat hij weer saggerijniger werd. 
Overal weer pijn had en niet van de bank af te krijgen. 
Hij zat aldoor weer te slapen op de bank. Nergens geen zin in. 
Tot hij zei “je zoekt het maar uit met die flauwekul’. 
 
Oké, ik kocht weer roze koeken en meer van die zooi.
Leef je uit zei ik.
Eerst durfde hij het nog niet eens te pakken. 
 
Toen was het 3 januari. 
We reden ’s avonds terug na de verjaardag van mijn zwager, daarom weet ik het nog zo goed. 
Cal ik ga toch weer met je meedoen hoor, ik voel me zo beroerd. 
 
Ik had er tegenin kunnen gaan. 
Nu heeft hij het zelf ervaren en dat werkt altijd nog het beste. 
Nooit meer hoorde ik hem  klagen. Hij at heerlijk. 
Elke dag bijna zei  hij, “complimenten aan de kok’’ of “wat zitten we toch weer lekker te smikkelen”.
 

N.B. helaas is Jan in de zomer van 2021 plotseling overleden op 66-jarige leeftijd aan zijn aorta. 
Ik vond hem levenloos in de keuken op de vloer. 
Een erfelijke aandoening waar wij niet van op de hoogte waren.

 
Een ding weet ik zeker, meer mensen zullen veranderen door deze methode. 
Minder chagrijnige of opgefokte mensen met een kort lontje. 
De gezondheidszorg zal er ook wel bij varen door klachten bij de bron met wortel en al uit te roeien of te voorkomen. 

Een gezonde darmwerking is zo belangrijk
      
Het is nog steeds niet te geloven.

Carla Bakker.
 



Behandeling Spastische of Prikkelbare Darmen zonder Medicijnen of Moeilijk Dieet

 


Van morgen had ik ook weer iets bijzonders.
Een gesprek, naar aanleiding van een video van een paar dagen geleden, die ik in mijn besloten groep van ‘Behandeling Spastische of Prikkelbare Darmen zonder Medicijnen of Moeilijk Dieet’ had geplaatst.  
 
Even voor de duidelijkheid, ik had een videootje, een stukje uit een coaching gesprek met een cliënt, geplaatst in mijn groep ‘Behandeling Spastische of Prikkelbare Darmen zonder Medicijnen of Moeilijk dieet’.
 
Daarin vertelde een mevrouw, die in de anamnese had ingevuld, meerdere dingen natuurlijk, maar ook “zo lang als ze zich kon herinneren, had ze last van haar darmen”.
 
Nu vertelde ze, als antwoord op mijn vraag hoe het gaat.
Even voor de duidelijkheid ze was net 5 weken geleden met het programma gestart, waarvan zij ook nog 2 weken op vakantie was geweest.

Zei ze “dat ze helemaal geen last meer had van haar buik en ook elke dag goed naar het toilet ging”. Woh, fantastisch toch.
 
Vanmorgen zei iemand tegen mij over die video, “je creëer je eigen leven”.
Hoe bedoel je dat, zeg ik?
“Nou, je staat zelf aan het stuur van je eigen leven.
Als je toch weet dat er een oplossing is voor je darmproblemen,
en daar dan niks mee doet. Kies je er toch zelf voor om in een slachtofferrol te blijven”.
 
Noh, dat is wel erg zwart wit gezegd.
 
Dat moest even bij mij inzinken, even later dacht ik.  
 
Uh ja, als je het zo bekijkt. Heb jij inderdaad gelijk ja.
 


Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.
Probeer de [gratis] recepten uit, om te ervaren dat je lekker kunt eten zonder maagzuur of opgeblazen gevoel.


In mijn Facebookgoep deel ik regelmatig  tips en nieuwtjes, wees ook als eerste op de hoogte en kom in de groep. 


 Liefs Carla Bakker
 
 
 

Vakantie tips hoe je gezellig en fit aankomt op de bestemming

Vakantie tips hoe je gezellig en fit aankomt op de bestemming
 










Vakantie tips hoe je gezellig en fit aankomt op de bestemming 
 
Hou het GEZELLIG onderweg naar je vakantiebestemming!
Hoe overleef je de reis op een veilige & gezellige manier met je gezin.
Hoe zorg je ervoor dat je niet gebroken op je bestemming aan komt.
 

Tips voor onderweg zodat je gezellig en uitgerust op je bestemming aankomt
Neem natuurlijk de tijd. De vakantie begint al zo gauw als de reis begint.
Ik weet nog dat mijn kinderen klein waren. Zo gauw we het bord van onze woonplaats voorbij waren, hadden ze al honger. Lekkerbektrek natuurlijk want ze wisten wat er allemaal in de tas zat voor onderweg.
 
Als je ver gaat met de auto, plan dan een overnachting in.
Als je het grootste stuk al hebt gehad is dat het beste, hoef je de tweede dag niet meer zo ver en kom je uitgerust aan.
Wat heb je eraan als je een paar uur eerder aankomt maar 2 dagen lang gebroken bent.
Zonde toch.
 
Daar wil ik het niet nu over hebben, dat weet je zelf ook wel.
Wel wat je meeneemt als VERSNAPERING, daar wil ik het over hebben.
Wat je eet en drinkt onderweg heeft veel invloed op hoe je aankomt op je vakantiebestemming.
 
Flauwekul denk je misschien, nee echt waar, probeer het maar, het verschil zal je merken.
Tips voor onderweg, zodat je lekker fit en uitgerust op je vakantiebestemming aankomt zonder al dat geruzie op de achterbank of voorin natuurlijk. 😉


 
Denk er eens bewust over na wat je meeneemt. Je moeite zal worden beloond.
Wat neem ik mee voor onderweg?
Wat eten we tijdens de reis?
 
Je moet tenslotte ook onderweg eten en drinken.
Dus haal je zakken met krentenbollen, verse witte broodjes en beleg. Een paar zakken drop of zuurtjes. Misschien laat je de kinderen zelf wat uitzoeken in de winkel. Lekker voor onderweg. Het is per slot van rekening vakantie.
 


Voor de dorst, gekoelde blikjes frisdrank en yogi voor de kids, voor de bestuurder cola en energiedrankjes om wakker te blijven.


Al die zooi zit bom vol met geraffineerde suiker. Daar wordt alleen maar heel moe van. Eerst krijg je een energie boost, helaas ongeveer een uurtje later juist een ‘slaapdip’. Dat zit in je bloedsuiker waarde. Daar ga ik nu niet dieper op in, maar neem van mij maar aan dat het zo is.
In een zo’n dip word je hongerig, moe, saggerijnig, kort lontje en gaat wazig zien. Levensgevaarlijk als je moet rijden.
 
Dat werk ook zo bij kinderen 
De kinderen zitten hierdoor maar te ruziën en blijven maar zeuren om snoep omdat ze in een suiker dip zitten. Eindelijk ……kom je dan, gebroken, oververmoeid, met je tenen krom om de vrede te bewaren aan op je vakantiebestemming. Je hebt totaal geen energie meer en de kinderen zijn inmiddels ook niet meer te genieten. Een gezellig begin van jullie vakantie. Maar niet heus.

 
Dat kan echt anders 
Wát je eet en drinkt onderweg heeft grote invloed op hoe jij je voelt, tijdens de reis én bij aankomst op je bestemming. Door de vele suikers die je in je lichaam pompt gedurende de reis, moet je lichaam voortdurend hard werken om je bloedsuiker op peil te houden. Je krijgt sterke bloedsuiker schommelingen. Gevolg, allemaal doodmoe en geïrriteerd. Hoofpijn of migraine als je daar gevoelig voor bent.
Een goed begin van je vakantie, dus niet.

 
Zo gaat het beter 
Denk na wat je meeneemt, zodat iedereen fris en fruitig blijft.
Drinken; koffie, thee, water of watermeloen is het beste.
Watermeloen is een hele goede dorstlesser.
Diksap van 100% fruit aangelengd met water, 100% appel- of sinaasappelsap.
Er zijn genoeg mogelijkheden om niet zulke erge schommelingen in je bloedsuiker te krijgen.
Zodat niet iedereen moe of saggerijnig wordt. Test het maar eens uit.

 
Voor de honger kun je volkorenbrood met kaas, pindakaas of jam [van 100% fruit] meenemen en die IS lekker. En gewoon te verkrijgen in de supermarkt.

 
Hoe ik dat vroeger deed
Ik stopte altijd bevroren brood in de koelbox, met een pot pindakaas, jam en kaas.
Een snijplak en een mes. Tijdens een stop smeer je dan ter plekke, wat elk er op wil, dubbelvouwen en smikkelen maar. Mooi makkelijk.
 
Voor in de auto kun je snoep kopen in de natuurwinkel zonder geraffineerde suiker en net zo lekker. Moet je natuurlijk niet zeggen.
Voor de hartige trek, een blokje kaas of een gekookt eitje. Dat vult ook goed, off nootjes.
Wedden dat het veel gezelliger is in de auto en relaxter aankom op je bestemming.
Het gezeur om snoep zal ook minder zijn.
 
Natuurlijk kun je ook fruit meenemen van rozijntjes [energie voor de bestuurder, dit is druivensuiker].
Plakjes komkommer, snoeptomaatjes worteltjes of andere rauwkost wat je lekker vindt.


Het lijkt misschien meer werk dan een zak krentenbollen, dat is het dus niet.
Je wordt veel minder slaperig tijdens de reis, en kom je fit aan op de bestemming en kan je vakantie beginnen. Het is die poging dan waard!
 
Stel je voor, géén ruziënde of jengelende kinderen op de achterbank, of ruzie en kromme tenen voorin.
Lekker fit aan je vakantie beginnen.
Daar doe je het toch voor?
Een relaxte reis en een plezierige vakantie gewenst!

Bestudeer de bijgaande foto's maar eens goed, dan snap je wat ik bedoel.
En laat weten hoe je het hebt ervaren, dat zou ik leuk vinden
Als je dit DEELT zijn er meer mensen van op de hoogte.
 
Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.
Probeer de [gratis] recepten uit, om te ervaren dat je lekker kunt eten zonder maagzuur of opgeblazen gevoel.


In mijn Facebookgoep deel ik regelmatig  tips en nieuwtjes, wees ook als eerste op de hoogte en kom in de groep. 


 Liefs Carla Bakker
 
 

 

Afvallen en gezond oud worden zonder medicijnen simpel door goed werkende darmen

Afvallen en gezond oud worden zonder medicijnen simpel door goed werkende darmen











Afvallen & gezond oud worden zonder medicijnen simpel door goed werkende darmen 


Afvallen door goed werkende darmen.
Natuurlijk &Wetenschappelijk bewezen, lekker eten, zonder honger, medicijnen, supplementen, sportschool, jojo of apart koken. Spijsvertering herstelprogramma

 


Ik krijg regelmatig de vraag, wat doe jij eigenlijk precies?
In deze korte video heb ik geprobeerd om zo duidelijk en kort mogelijk uit te leggen wat ik precies wil bereiken bij de mensen die met dit programma aan de slag gaan. Wat ze hebben bereikt na afloop.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Persoonlijke begeleiding is de ziel van mijn werk, dat vind ik het mooiste om te doen en voor de deelnemers het meest waardevol natuurlijk. Het doel is deelnemers van A naar B brengen. Maar iedereen loopt zijn eigen pad, en op de manier die het beste bij ze past. Dat is goed, dat kost ook de minste moeite. Iedereen is uniek en doet het op de eigen manier en bereiken zo het gewenste doel.





Liever lezen dat kan ook. 
Hey, 
Ik krijg heel vaak de vraag, wat doe je nu eigenlijk precies. 
Ik zal het proberen, kort en duidelijk uit te leggen wat het precies inhoudt.
Wat ik eigenlijk doe. Ik lever omgekeerde zorg of een andersom aanpak van klachten die zijn ontstaan door een slechte darmwerking, om het zo maar te zeggen.
Ik leg als het ware de lever in de watten.
 
En waarom zou je de lever in de watten moeten leggen. 
Heel veel mensen lopen rond, zonder dat ze het weten, lopen ze rond met een overbelaste of vervette lever.
Dan krijg je allerlei klachten, want je kan niet zonder een lever leven. De lever heeft een belangrijke functie in de spijsvertering of stofwisseling. 
 
 
De lever heeft belangrijke functies. 
Wat doet je lever dan precies. 
Hij heeft 3 taken;
De eerste taak, die weet je waarschijnlijk wel, hij filtert alle gifstoffen of alle stoffen die niet in ons lichaam thuishoren, die filter je lever eruit. 
Dat is al een hele grote klus.
 
De tweede taak van de lever is gal aanmaken. 
De lever maakt dus gal aan. Gal is nodig om vetten af te breken. 
Waarom is het belangrijk om vetten af te breken? Als vetten niet goed worden afgebroken of omgezet, worden ze opgeslagen als lichaamsvet. Dat willen je niet want dan worden we dik.
 
Maar nog belangrijker is, als vetten niet afgebroken worden, missen je organen de noodzakelijke vetten om goed te kunnen functioneren. 
Dan raakt jouw  hele spijsvertering verstoord.
 
De derde taak wat de lever doet is opslag. 
Opslag van voedingsstoffen en energie. Dat wordt dan tijdelijk opgeslagen in je lever. Als jij het dan weer nodig hebt, bijvoorbeeld als je aan het sporten bent, dan heb je meer energie nodig dan wordt het weer uit de lever gehaald, en uit je spieren. 
Maar grotendeels uit je lever. Dat zijn de belangrijkste taken van de lever.


 
Heel veel mensen lopen rond met een overbelaste of een vervette lever zonder dat ze het weten.
Er gebeuren dan allerlei gekke dingen in het lichaam.
Dan is er een overmaat aan gifstoffen, en raakt de lever overbelast. 
 
Een overbelaste lever kan geen gal meer aanmaken. Gal is heel belangrijk voor de afbraak van vetten.
Als er niet genoeg gal wordt geproduceerd, dan raken de gal wegen verstopt en krijg je galstenen. 
Erg pijnlijk.
Dat zei ik al, dan gebeuren er allemaal gekke dingen in je lichaam. 
 
Het is een domino-effect. Het gaat steeds verder, steeds verder, steeds verder.
Je  krijgt steeds meer klachten. 
En wat voor klachten, dan moet je denken aan; overgewicht waar heel veel mensen tegenwoordig mee worstelen, maar ook ondergewicht. Cholesterol-, bloeddruk problemen, hoofdpijn, stress, slecht slapen. Eigenlijk bijna alle klachten, diabetes natuurlijk, fibromyalgie dat is ook zoiets akeligs. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.


 
Het grootste gedeelte, van de problemen in ons lichaam, ontstaan doordat onze spijsvertering niet goed functioneert. Ook al heb je elke dag ontlasting, kan je spijsvertering of stofwisseling toch verstoord zijn. 
 
Dat is precies wat ik doe, zeg maar omgekeerde zorg of anders om aanpak. 
Want wat gebeurt er nu. Heb je last van brandend maagzuur, krijg je maagzuurremmers. Heb jij een hoog cholesterol, krijg je cholesterol remmers. Heb je een hoge bloeddruk, dan krijg je medicijnen tegen een hoge bloeddruk.
Heb je last van je darmen, dan krijg of een laxeermiddel of je krijgt een diarreeremmer net wat voor problemen je hebt. 
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
 
Ja, met medicijnen heb je minder klachten. Dan onderdruk je eigenlijk de symptomen. Medicijnen is symptoombestrijding maar pakt de oorzaak niet aan. 
Medicijnen belasten ook je lever nog meer.
 
Wat ik dan doe is de oorzaak aanpakken. 
 
En hoe doe ik dat? Zorgen dat je eten goed verteert. 
En wat gebeurt er dan? 
Dan zijn er weer minder afvalstoffen, en het domino-effect wat er was. Dat het niet goed ging in je lever, daardoor al die klachten ging opbouwen. 
 

Nu gaat het domino-effect weer de anderen kant op. Minder gifstoffen op te ruimer voor je lever, die krijgt weer rust en herstelt, daardoor kan hij weer zijn werk goed doen. 
Troep opruimen en gal aanmaken, zodat je organen weer de noodzakelijke vetten krijgen om goed te kunnen functioneren. Alle de troep verdwijnt uit je lijf, daardoor alle klachten minder worden en meestal helemaal verdwijnen. 
 
Dan denk je zomaar in ene, hé, het is weg. 
Dat is gewoon geweldig, wonderlijke dingen gebeuren, een ware transformatie. 
Dat gebeurt er dus als je oorzaak aanpakt. 
 
De oorzaak aanpakken is dus zorgen dat je eten goed verteert. 
Als je voeding goed wordt verteerd ontstaan er minder afvalstoffen, krijgt je lever rust. 
Maar ook, je immuunsysteem. 
Het immuunsysteem is als het ware het hulpje van je lever. 
Wat is je immuunsysteem, het grootste gedeelte is de binnenkant van je darmen. 
Dus het is gewoon allemaal een grote keten. 
 
Nu moet ik het wel goed vertellen, je immuunsysteem pakt afvalstoffen wat je lever laat gaan.
Als alles goed gaat is er geen probleem.
Stel je voor, als je lever te veel laat gaan omdat hij overbelast is, zijn werk niet goed meer kan doen. Dan blijven er te veel gifstoffen in je lichaam rondgieren. Dat pakt je immuunsysteem. Maar als er echt te veel afvalstoffen zijn, dan raakt je immuunsysteem ook  overwerkt. Dan ontstaan allergieën en auto-immuunziekten met de mooiste namen. Dan ben je ook vatbaar voor de ‘welvaartziekten’ die ik net allemaal heb genoemd.
 
Dus pak je de oorzaak aan of de bron dan draai je alles weer terug. 
Je lever krijgt weer rust. Je immuunsysteem krijgt ook weer rust. Dan kan je lever weer goed gal aanmaken. Je organen krijgen weer de noodzakelijke vetten om goed te functioneren. 
Zo  verdwijnen je klachten met een domino-effect de andere kant op. 
Je klachten worden minder en verdwijnen meestal helemaal. 

Wat er dan gebeurt. 

Wat er dan gebeurt, dan val je ook vanzelf af. Een logisch gevolg, jij krijgt het gewicht wat bij je hoort. Veel mensen snappen dat niet. 
Die zeggen; “Ik doe al zo lang mijn best om zoveel kilo af te vallen, dat lukt me maar niet. 
En nu gaat het bijna zonder moeite”. 
 
 
Een groot probleem van tegenwoordig. Overgewicht komt niet altijd doordat mensen te veel eten. Bij vele is de oorzaak dat de spijsvertering is verstoord. Afvallen is dan helaas onmogelijk.
 
Met mijn onlineprogramma ‘Creëer de Beste Versie van Jezelf’ herstelt de darmwerking weer.
Als darmproblemen worden opgelost verdwijnen de overtollige kilo’s als sneeuw voor de zon. Maar ook eventuele andere klachten zullen verbeteren en meestal helemaal verdwijnen.  
 
Op een gegeven moment zeg je, woh, ik heb mij al tijden niet zo goed gevoeld. Er gebeuren echt zulke grote veranderingen in je lichaam. Een ware transformatie.
De darmen zijn dan ook de fundering van een goede gezondheid.
 
 
Op een natuurlijke manier
Een gemakkelijke, gezonde, duurzame manier, wetenschappelijk bewezen, zonder medicijnen of een moeilijk vol te houden dieet. Lekker eten tot je genoeg hebt, zonder medicijnen, voedingssupplementen, streng dieet of sportschool. Je hoeft ook niet apart te koken omdat je gewoon eet. Wat wil je nog meer.
 
Stel je eens voor hoeveel geld je kunt besparen
Al denk je alleen maar wat er allemaal in het aanrechtkastje staat. 
Dat heb je straks niet meer nodig. Of op zorgkosten.
 
Maar het belangrijkste alle ongemakken die een verstoorde darmwerking veroorzaakt.
De pijn, of je sociale kringetje die steeds kleiner wordt.
Daarom wil je er zo snel mogelijk van af.

Gezond oud worden heb je grotendeels zelf in de hand. Dat is echt onbetaalbaar.
 
Het mooiste is ook, als je het eenmaal in je systeem zit, heb je er totaal geen erg meer in en heb jij er je leven lang profijt van.
 
Dat is wat ik doe.  

Carla Bakker 


Nu tijdelijk grandioze aanbieding om jouw stofwisseling probleem aan te pakken.
 
30 dagen lang elke dag een mail met een tip/advies.
Niet zomaar een tip.
Bij elke tip een uitleg/verdieping waarom, hoe en wat.
Een video. Zie dat als een privé consult.
Waardoor veel zal gaan veranderen in je lichaam.
 
In je eigen tijd en tempo kun je dit volgen.
Als je de mails opslaan kun je ze steeds terugkijken als zou je dat willen.
Nu in de voorverkoop € 24,75.
Met super bonus bij early bird een ‘online’ Q&A.
 
Achter de schermen ben ik hard aan het werk om dit voor een speciaal event af te krijgen.
Als dit jou aanspreekt geef jezelf dan al vast op via contact
Dan heb jij zeker de early bird bonus te pakken. Want vol is vol.



Heb jij een vraag?
Via contact kun je ze aan mij stellen.


 
 
 
 

Gezond onderbuikgevoel

Vandaag een interessant stukje in onze krant Noord-Hollands Dagblad over darmbacteriën.
Liever lezen 
Gezond onderbuikgevoel

Wat in je darm zit hoort bij jou. Daar komen we steeds meer achter. In je darm zit een menigte aan bacteriën, ongeveer 39 biljoen cellen, behorend tot 10.000 verschillende soorten, bij elkaar ongeveer 200 gram van je lichaamsgewicht.
nico van straalen
We weten dat veel van die bacteriën nuttig zijn; ze helpen bij de vertering van het voedsel. Zonder bacteriën in de darm kunnen wij niet leven. Maar wat we nog niet wisten is welk deel van de bacteriën in de darm nodig is voor een goede gezondheid. Dat is nu onderzocht in een unieke studie onder ruim 8.000 Nederlanders van 8 tot 84 jaar, uitgevoerd door onderzoekers van de universiteiten van Groningen en Utrecht. De resultaten werden op 28 april gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

De studie is uniek omdat men gekeken heeft naar de darmbacteriën van drie opeenvolgende generaties en van mensen die tot hetzelfde huisgezin behoren. Zo konden de onderzoekers onderscheid maken tussen erfelijke factoren en zaken die te maken hebben met samenleven en eetgewoonten. Tot nu toe dacht men dat erfelijke factoren heel belangrijk waren. Het soort bacteriën in je darm hangt af van de aanwezigheid van oppervlaktestructuren van je darmcellen. Die structuren houden de bacteriën vast en ze worden gecodeerd in het DNA. Omdat je het erfelijk materiaal doorgeeft aan je kinderen hebben je kinderen deels dezelfde darmstructuren en daardoor ook dezelfde bacteriën in hun darm als jij, ook al eten ze heel wat anders.

Uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad zulke ’erfelijke’ bacteriesoorten zijn, maar het zijn er veel minder dan eerder gedacht. Slechts 7 procent van de bacteriën komt overeen tussen ouders en kinderen, terwijl bijna 50% van de soorten overeenkomt vanwege samenwoning. Als mensen samen in een huis wonen eten ze ook ongeveer hetzelfde, hebben ze ongeveer dezelfde hygiëne en ademen ze dezelfde lucht. Dus de omgeving, inclusief de voeding, bepaalt ongeveer de helft van de bacteriesamenstelling in je darmen. Wat ook erg uitmaakt is je leeftijd (oude mensen hebben andere bacteriën dan jonge) en je geslacht (vrouwen hebben andere bacteriën dan mannen). Het blijkt bovendien dat je aan de bacteriën in de darm kunt aflezen of er in huis gerookt wordt en wat het BMI van de personen is.

Maar de interessantste vraag die de onderzoekers zich stelden is of er ook bacteriën zijn die kunnen dienen als indicator voor iemands gezondheid. Ook die blijken er te zijn. Hart- en vaatziektes, ziektes van de lever en darmontstekingen zijn perfect af te lezen aan de bacteriën. En het rare is dat ziektes die niets met elkaar te maken hebben, toch hetzelfde soort afwijkingen in de darmbacteriën geven. Ook de medicijnen die iemand tegen een ziekte gebruikt hebben een grote invloed op de darmbacteriën.

We wisten al dat de hersenen communiceren met de darmen. In de darm zitten speciale cellen die gevoelig zijn voor signaalstoffen van bacteriën. Die cellen zijn via zenuwen en hormonen verbonden met het brein. Dat gaat over en weer. Als we schrikken, gespannen zijn of depressief voelen we dat aan als een onderbuikgevoel. Als ons onderbuikgevoel zegt dat iets niet lekker voelt doen we het niet. De darmen helpen bij het nemen van beslissingen. De darmen zijn ons tweede brein.
Het Groningse onderzoek heeft laten zien dat gezondheid sterk samenhangt met de bacteriën in de darm. Als er goede bacteriën in je darm zitten geeft dat ook een goed gevoel in je brein. 

Omgekeerd, door gezond te leven beïnvloed je niet alleen je darmflora, maar ook het functioneren van je hersenen. Een goed gevoel, misschien zelfs wel geluk in het leven, kun je bevorderen door een gezonde leefstijl en goed voedsel. Een bekend spreekwoord zegt: de mens is wat hij eet. Nu weten we ook waardoor dat komt.